alert-erroralert-infoalert-successalert-warningbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkIcons/Communication/USP/Cash-deliveryIcons/Communication/USP/Delivery-eveningIcons/Communication/USP/Delivery-same-dayIcons/Communication/USP/Delivery-storeusp-deliveryIcons/Communication/USP/Exchangeusp-free-returnsIcons/Communication/USP/Gift-cardIcons/Communication/USP/KlarnaIcons/Communication/USP/Salearrow-backarrow-downarrow-left-longarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictiktok-defaulttiktoktwittervkwhatsappyahooyoutube
adidas
adidas / januari 2020
adidas

MINDFUL HARDLOPEN: HOE HARDLOPEN JE MENTALE GEZONDHEID KAN VERBETEREN

Adem in. Adem uit. Dat hebben we allemaal van tijd tot tijd nodig, en nu meer dan ooit. Een moment om uit te schakelen en op adem te komen. Omgaan met dagelijkse druk, of dat nu door ons werk, gezinsleven, vrienden, social media, gezondheid of iets anders komt, vereist meer mentale kracht dan ooit.

Maar geloof ons niet op ons woord. Volgens het World Economic Forum hebben studies uitgewezen dat geestelijke aandoeningen de voornaamste oorzaak van serieuze gezondheidsproblemen wereldwijd zijn¹ en stress lijkt een van de belangrijkste oorzaken te zijn. In 2017 constateerde de Mental Health Foundation dat 3 van de 4 Britten niet kon omgaan met stress² en de American Psychological Association constateerde dat dezelfde hoeveelheid Amerikanen toegaven gestrest te zijn in de afgelopen maand³.

Dus wat kunnen we daar aan doen? Hoewel sommigen hun eigen manier hebben om met stress om te gaan, stappen steeds meer mensen over op hardlopen. En het is niet voor de lichamelijke voordelen, maar voor het geestelijk welzijn. Het is aangetoond dat hardlopen helpt om je hoofd leeg te maken, om te gaan met stress en je algemene geestelijke gezondheid te verbeteren. Dit noemen we 'Run to Reconnect'. Door je op je ademhaling, je gedachten en jezelf te concentreren tijdens het hardlopen, kun je de mentale kracht hervinden om de dag die voor je ligt te tackelen. Naast de mindfulness-voordelen stelt neurowetenschapper Wendy Suziki dat hardlopen de aanmaak van nieuwe hersencellen stimuleert om je creativiteit nog verder te ontwikkelen⁴ - iets wat we in de huidige maatschappij hard nodig hebben.

Nog niet overtuigd? Lees verder en Run to Reconnect.


WAT IS MINDFUL HARDLOPEN?

De meeste mensen denken dat mindfulness te vinden is in een yogastudio, via meditatie en kabbelend water met rustgevende stenen. Maar als je al een tijdje hardloopt, heb je de voordelen misschien al ervaren die hardlopen op je mentale welzijn heeft.

Christian Strake, wereldwijd mindsetcoach van adidas Runners, is al tien jaar bezig met het toepassen van mindfulness op sport. Over mindful hardlopen, zegt hij: "De mentale voordelen van hardlopen zijn enorm, maar ook heel individueel. Ze variëren van persoonlijke waarnemingen van mensen die beschrijven hoe hardlopen hun leven heeft veranderd, tot wetenschappelijke studies die aantonen dat hardlopen de symptomen van depressie verlicht, je geheugen verscherpt, de hersens tegen veroudering beschermt en tal van andere voordelen."

Mindful hardlopen gaat om een verbinding met jezelf en de wereld om je heen te voelen, zonder enige vorm van afleiding. Het is alle stress en elke trigger uitschakelen en jezelf toe te staan in het nu te zijn. Of dat nu het concentreren op je ademhaling is, je voeten op het asfalt of de wind in je gezicht. Het gaat om het trainen van je brein om te resetten en op te laden, zodat jij de beste, meest creatieve versie van jezelf kunt zijn. Niet alleen tijdens je run, maar ook in je dagelijkse leven.

Voor Run to Reconnect moet je afschakelen van wat er gisteren gebeurde of van wat je morgen allemaal te wachten staat, en je concentreren op het nu om je kracht te hervinden.


DE DRIE KERNPUNTEN

Mindful hardlopen wordt bepaald door drie kernpunten - Concentratie, Helderheid en Kalmte. Door deze punten te ontwikkelen, kun je die 5K, 10K of dat snelle blokje om in je eigen vorm van hardloopmeditatie veranderen.

        CONCENTRATIE:Concentreer je op jezelf en de wereld om je heen. 

        HELDERHEID:                 Houd in realtime bij wat het is dat je daadwerkelijk ervaart. 

        KALMTE:             Sta open voor wat je voelt, of dat nu aangenaam of ongenaam is.


RUN TO RECONNECT VERHALEN

adidas Runners rond de hele wereld passen deze kernpunten en andere mindfultechnieken al op hun runs toe.

Host van de Brooklyn Nets, pelotoninstructeur en adidas wereldwijd ambassadeur Ally Love, gebruikt mindful hardlopen als een manier om aan haar drukke schema te ontsnappen en haar creativiteit een boost te geven: "Ik denk dat het iedereen wel eens teveel wordt. Hardlopen was een openbaring voor mij. Het gaf me een manier om te ontsnappen, maar ook om in het nu te blijven. Ik doe iets dat mijn lichaam en geest uitput om tot een punt te komen waar ik volledig tot rust kom. Het is een fantastisch gevoel om een complete uitputtingsslag om te zetten in iets supercreatiefs."

running-ss20-focus-launch-story-page-ally

En Ally is niet de enige. Nadat ze haar droom van een professionele sporter moest opgeven, stapte Samantha D’Souza van adidas Runners Los Angeles over op hardlopen: "Als ik hardloop, voel ik me echt verbonden met mijn omgeving. Ik kan alles in mijn lijf voelen. Ik hoor mijn gedachten glashelder. Het geeft me die ontsnapping en tijd om opnieuw verbinding te maken met alles om me heen."

running-ss20-focus-launch-story-page-samantha


ZO RUN TO RECONNECT JIJ

Geconcentreerd blijven tussen alle drukte van vandaag de dag is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoewel het in het begin moeilijk lijkt, zal het met een beetje oefening steeds makkelijker gaan. Houd vol en je verandert binnen no-time je run in je eigen persoonlijke toevluchtsoord. Hieronder volgen een aantal tips voor je runs:

1. BEGIN LANGZAAM

Begin met een rustig tempo. Ga niet te snel. Geef je lichaam de kans om in een ritme te komen. Hoe minder jij je concentreert op je performance, hoe meer jij je op jezelf kunt concentreren.

2. RICHT JE OP JE VOETEN

Voel hoe je voeten de grond raken. Schenk daar bewust aandacht aan. Voelt het licht of zwaar? Probeer lichtvoetig te blijven en laat je voeten je naar een moment van zen leiden.

3. GENIET VAN JE OMGEVING

Luister naar de geluiden om je heen, voel de wind in je gezicht, geniet van de verschillende geuren en kleuren. Misschien heb je ze wel nooit eerder opgemerkt.

4.  LET OP PIJN EN ONGEMAK

Niet elk gevoel is even prettig. Maar dat is niet erg. Let op het gedeelte van je lichaam dat pijn of ongemak veroorzaakt. Als je een ervaren hardloper bent, kun je doorzetten. Maar als het door een blessure of stressfactor komt, doe het dan rustig aan.

5. BLIJVEND EFFECT

Als je klaar bent met je run, concentreer je dan op alles wat je voelt. Let op je lichaam. Je schouders, je armen, je benen. Hopelijk voel je je meer relaxt. En als dat nu niet het geval is, dan de volgende keer misschien. Blijf eraan werken en je komt er wel.

Klaar om het te proberen? Sluit je aan bij een van de wereldwijde mindsetcoaches van adidas Running, Ameerah Omar of Christian Straka, voor een begeleide mindful run, exclusief beschikbaar op de adidas Running app. De begeleide runs leren je hoe je met de drie kernpunten kunt hardlopen om jezelf terug te vinden: Run to Reconnect. Door je een aantal technieken te leren, zoals ademhalingsoefeningen en bewustwording van je omgeving, kun je aan je Run to Reconnect-reis beginnen.

running-ss20-focus-launch-story-page-product

Deze collectie van schoenen en kleding is speciaal ontwikkeld om je te laten hardlopen zonder afleidingen. Door lichtgewicht stoffen te gebruiken, kun jij je puur op je focus en je mindfulness concentreren. Een van deze artikelen is de FOCUSBREATHEIN hardloopschoen die is gemaakt voor maximum comfort en je voeten ondersteunt zodra ze de grond raken, voor een ontspannen run.

Mindfulness gaat verder dan alleen hardlopen en op drukke dagen wanneer je gewoon geen tijd hebt om te lopen, zijn 10 minuten aan mindful focus ook een manier om de batterij weer op te laden. Voor deze krachtige truc vind je snelle en makkelijke meditatie-oefeningen in de speciale Mindset Corners in exclusieve adidas-winkels, en ook op Spotify om je te helpen overal en altijd je rustmoment te pakken.

Elk verhaal is anders, maar de enige manier om stress aan te pakken is het te erkennen. Probeer wat je geleerd hebt toe te passen in de praktijk. En vergeet niet om de techniek van de drie kernpunten toe te passen om je hoofd leeg te maken en gefocust te blijven.

Soms is de eerste stap ook de moeilijkste. Maar heb het vertrouwen dat als je eenmaal begint en je de ene voet gewoon voor de andere blijft zetten, je een heel eind op weg bent naar Run to Reconnect.



¹ Jezard, Adam. “Depression is the no. 1 cause of ill health and disability worldwide.” World Economic Forum. 18 May 2018. Web.

² “Stressed nation: 74% of UK 'overwhelmed or unable to cope' at some point in the past year.” Mental Health Foundation. 14 May 2018. Web.

³ Winerman, Lea. “By the numbers: Our stressed-out nation.”, American Psychological Association, Vol 48, No. 11. December 2017. Web.

⁴ Loria, Kevin. “Exercise might be more than good for your brain — it could make you more creative as well.” Business Insider. 4 Nov 2016. Web.

adidas / januari 2020
adidas